یک پا تاول زده و پانسمان شده

پیشگیری و درمان تاول پا در کوه‌نوردی و پیمایش‌های طولانی

نذار تاولِ پات گند بزنه به برنامه‌ی کوه‌نوردی‌ت…
تاول‌ها می‌توانند گردشِ یک روز عالی را خیلی سریع خراب کنند. حتی باتجربه‌ترین کوه‌نوردان و آماده‌ترین بک‌پکرها هم ممکن است پایشان تاول بزند؛ اما در اینجا، قبل از اینکه این کوچولوهای موذی پیاده‌روی شما را خراب کنند، باهم چند ترفند ساده برای پیشگیری از تاول زدن پا را بررسی می‌کنیم؛ همچنین روش‌های کاربردی به شما پیشنهاد خواهیم کرد تا در صورت بوجود آمدن تاول، بتوانید درد آن را کاهش دهید.

منبع: CLOUDLINE

پیشگیری بهتر از درمان است

تمرین، تمرین، تمرین

بیشتر اوقات پیشگیری کردن از ایجاد تاول، بهترین راه درمان آن است. تمرینات مناسب، قبل از شروع پیمایش‌های طولانی، به استحکام و تقویت بدن و پاهای شما برای تحمل روزهای طولانی کمک خواهند کرد. اگر تمرینات خود را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که مسافت و سختی مسیر را به مرور افزایش دهید، احتمال تاول زدن پاهایتان بسیار کمتر خواهد بود.

یک مرد در حال کوه‌پیمایی در ارتفاعاتی با پوشش علف‌های زرد رنگ و طلوع خورشید در دوردست از پشت ابرها

انتخاب یک کفش مناسب و عادت به آن

در کوه‌پیمایی و بک‌پکینگ، کفش یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی است که خریداری می‌کنید. کفش مناسب خود را با دقت و وسواس بالایی انتخاب کنید. کوه‌نوردان کفش‌های متفاوتی را برای پیمایش‌های خود انتخاب می‌کنند؛ بعضی‌ها کفش‌های سنگین و بعضی کفش سبک ویا حتی کفش‌های دوِ کوهستان را می‌پسندند.
فارغ از اینکه چه کفشی را انتخاب می‌کنید، ابتدا آن را در سطح شهر، محل کار ویا برای یک پیمایش کوتاه استفاده کنید تا کفش، قالب پای شما را گرفته و به آن عادت کنید. پوشیدن و امتحان کردن کفش‌های نو در یک پیمایش سنگین، بزرگ‌ترین اشتباه شما خواهد بود. اگر کفش‌های نو خود را به خوبی حالت داده و به آنها عادت کرده باشید، مطمئنا با آنها راحت‌تر خواهید بود و می‌توانید از احتمال بروز نقاط حساس و تاول‌ها پیشگیری کنید.

یک جفت پا در جوراب و در کفش‌های پیاده‌روی
عکس از Carlos Eliason

پوشیدن جوراب‌های باکیفیت کوه‌نوردی

جوراب نیز به همان اندازه‌ی کفش مهم است. اطمینان حاصل کنید که جوراب‌ها پاهایتان را کامل و محکم، بدون اینکه خیلی تنگ باشد، گرفته باشند.

بهترین جوراب کوه‌نوردی و بک‌پکینگ برای اجتناب از ایجاد تاول

  • رطوبت را به بیرون انتقال می‌دهد.
  • زود خشک می‌شود.
  • درز اضافه و تحریک‌کننده ندارد.
  • از الیافی نرم تهیه شده است.

پوشیدن جوراب‌های پنبه‌ای بزرگترین اشتباهی است که می‌توانید انجام دهید. بجای این نوع جوراب‌ها از جوراب‌های پشمی یا الیاف مصنوعی مخصوص پیمایش‌های کوه‌نوردی و بک‌پکینگ استفاده کنید. پیشنهاد ما استفاده از جوراب‌هایی از جنس مرینوس است؛ چراکه به‌طور طبیعی پاها را خشک نگه می‌دارد، از تاول زدن محافظت می‌کند و همچنین نرم‌تر از جوراب‌های الیاف مصنوعی هستند.

درمان تاول و چگونگی رفتار با آن

هرچقدر هم مراقب باشید، باز هم ممکن است پایتان تاول بزند. زمانی که این اتفاق بیوفتد، باید چکار کنیم؟ بیایید باهم نگاهی به بعضی از روش‌های درمان تاول بیاندازیم که می‌توانند در طول پیمایش‌هایتان به شما کمک کنند.

تعویض کفش یا جوراب

زمانی که احساس کردید نقطه‌ای از پایتان حساس شده یا تاول زده، اولین کاری که باید انجام دهید، تعویض جوراب‌ها با یک جفت جوراب خشک و تمیز است. اگر کفش شما تنفس‌پذیری مناسبی نداشته باشد، حتی بهترین جوراب‌های کوه‌نوردی هم ممکن است خیس شوند. یا شاید حواس‌تان نبوده و در یک نهر آب قدم گذاشته باشید. یک جفت جوراب تازه، پوست شما را خشک نگه داشته و باعث کاهش اصطکاک در هنگام پیمایش می‌شود.

اگر در حال بک‌پکینگ (سفر با کوله‌پشتی) هستید و در کوله‌ی خود یک جفت کفش راحتی یا صندل دارید، مدتی آنها را بپوشید تا کمی پاهایتان استراحت کنند. بااین‌حال، باید این کار را با احتیاط انجام دهید؛ چراکه این نوع کفش‌ها به‌هیچ‌عنوان به اندازه‌ی کفش‌های کوه‌پیمایی و بک‌پکینگ نمی‌توانند از پاهای شما مراقبت کنند.

پسری در حال تعویض جوراب در کنار یک نهر آب

کمک‌های اولیه‌ی تاول

همیشه لوازم مخصوص درمان تاول را در کیت کمک‌های اولیه‌ی خود داشته باشید. مولسکین (Moleskin) یکی از شناخته‌ترین درمان‌ها است؛ اما ما به شما محصولات جدید‌تر مثل 2nd Skin blister pad را پیشنهاد می‌کنیم؛ چراکه از قبل اندازه شده و خیلی سریع می‌توانید از آن استفاده کنید.
اگر این محصولات را نمی‌توانید تهیه کنید، یک چسب انگشت از هیچی خیلی بهتر است و خیلی وقت‌ها می‌توانید نقاط تحریک‌شده را با چسب انگشت پوشانده و از تحریک بیشتر و ایجاد تاول جلوگیری کنید.
برای اینکه پانسمان را ثابت نگه دارید، یک راه خوب استفاده از چسب نواری است اما مراقب باشید نوارچسب به نواحی آسیب‌دیده نچسبد.

همچنین استفاده از نرم‌کننده‌های پوست می‌تواند از گسترش نقاط حساس و تاول‌ها جلوگیری کند. قبل از یک پیمایش طولانی، استفاده از محصولاتی همچون Rubbing Bodyglide و محصولات مشابه دیگر روی نواحی اصطکاکی مثل انگشتان پا و پاشنه، یک لایه‌ی محافظ روی پوست شما اضافه کرده و احتمال ایجاد تاول را کاهش می‌دهد.
حتی مشاهده شده که برخی از افراد از ضدعرق نیز استفاده می‌کنند.
اما در هر صورت، قبل از پوشیدن جوراب‌هایتان، اجازه دهید که این مواد برای چند دقیقه خشک شوند.

امیدواریم که هیچ‌گاه مشکل تاول پا نداشته باشید؛ اما بد نیست یک یا چند مورد از این تجهیزات را در کوله‌ی خود به‌همراه داشته باشید.

Wool-It

وول-ایت، یک محصولِ خلاقانه‌یِ ساخته شده از پشم، درمان کاملا طبیعی تاول پا است. این محصول فواید و خواصی مشابه جوراب کوه‌نوردیِ مرینوس شما دارد. کافی‌ست در هر نقطه‌ای که احساس ناراحتی می‌کنید، کمی پشم در اطراف آن محل گذشته تا با ایجاد یک بالشتک محافظ و جذب رطوبت و خشک کردن پوست، باعث کاهش اصطکاک و پیشگیری از ایجاد تاول گردد.

Spenco 2nd Skin

پدهای ضدتاول Spenco 2nd Skin یک انتخاب عالی برای جلوگیری از تبدیل شدن نقاط حساس به تاول یا محافظت از یک تاول کامل است. ماندگاری این پد بسیار بالاست؛ ما یک‌بار در روزِ اولِ یک پیمایش ۵ روزه، این پد را استفاده کردیم و در کمال شگفتی، این پد برای ۴ روز بعد، از جای خود تکان نخورد؛ حتی در آب‌تنی‌های روزانه‌امان نیز دوام آورده بود.

Spenco 2nd Skin Blister Pads

Body Glide Foot

بالم ضدتاول Body Glide Foot را می‌توانید جهت کاهش اصطکاک، قبل از شروع پیمایش، مستقیما برروی مناطقی که در پیمایش‌های قبلی حساس بوده و تاول میزده یا اگر در میانه‌ی راه احساس کردید نقطه‌ای در حال تاول زدن است، از آن استفاده کنید.
مدت‌هاست که این محصول، سلاح مخفی دوندگان حرفه‌ای و ورزشکاران ترای‌اتلون (triathlon) (ورزش ترکیبی سه‌گانه متشکل از شنا، دوچرخه‌سواری و دو) است؛ اما برای کوه‌نوردی و بک‌پکینگ نیز می‌توان از آن بهره برد.

Body Glide Foot Anti Blister Balm

آیا باید تاول را بترکانیم؟

در رابطه با اینکه تاول را به حال خود رها کنیم یا آن را بترکانیم، بحث‌های زیادی مطرح است. اما به‌عنوان یک قاعده‌ی کلی اگر درد مانع پیمایش شما شد، بهتر است آب تاول را تخلیه کنید.
اگر تصمیم به چنین کاری گرفتید، بهتر است به ترتیب زیر عمل کنید:

  • اطراف تاول را با آب و صابون، دستمال الکلی یا دستمال آنتی‌سپتیک بطور کامل تمیز و ضدعفونی کنید.
  • یک سوزن یا چاقوی تیز را برای چند دقیقه در آب بجوشانید یا روی شعله‌ی مستقیم تا جایی که گداخته و قرمز شود، استریل کنید.
  • بعد از سرد شدن سوزن یا چاقو، کوچکترین برش ممکن را در تاول ایجاد کرده و مایع داخلی آن را تخلیه کنید. اگر تاول روی پاشنه یا قسمت بالایی پا قرار دارد، سوارخ را در قسمت پایین تاول ایجاد کنید تا مایعات بتوانند با کمک جاذبه راحت‌تر خارج شوند.
  • در پایان، کمی پماد آنتی‌بیوتیک استفاده کنید و آن‌طور که راحت‌ترید آن را پانسمان کنید.
ممنون میشم نظرتو بهم بگی...

ایمیلت پیش ما محفوظه... بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

«پیشگیری و درمان تاول پا در کوه‌نوردی و پیمایش‌های طولانی» - 2 دیدگاه

  1. عالی، جامع و کامل. ممنون از شما. محصولاتی که توی مقاله اسم برده بودید رو به راحتی میتونیم از داروخانه تهیه کنیم؟!

    1. متاسفانه خیلی کمیاب هستند. اما میتونید،چسب زخم ضد تاول Nexcare 3M رو از دیجی کالا سفارش بدید.
      همچنین جوراب ضد تاول mund رو میتونید از فروشگاه‌های کوهنوردی، تهیه کنید.