کدام کارابین مناسب شماست؟

این روزها انتخاب یک کارابین مناسب از میان انواع نسبتا زیاد آن، کار واقعا پیچیده‌ای است.
آیا یک کارابین با قفل اتومات باید بخرم یا یک کارابینِ ساده‌ی بدون قفل؟
کارابین انتخابی من قرار است چه وزنی را تحمل کند؟
کدام یک از اشکال مختلف کارابین مناسب نیاز من است؟
همه‌ی این سوالات نقش بسزایی در انتخاب کارابین مناسب شما خواهند داشت. با ما همراه باشید تا کارابین‌ها را از نظر شکل، قفل و دهانه‌های مختلف بررسی کنیم.

منبع: RNR

کاربردهای مختلف یک کارابین

بیشتر مردم کارابین خود را براساس فعالیت‌هایی مثل صخره‌نوردی و کوه‌نوردی انتخاب می‌کنند، چراکه کارابین یکی از لوازم ضروری و اولیه‌ی این دو ورزش است. بااین‌حال، یک کارابین، کاربردهای فراوان دیگری نیز دارد؛ مثل بسیاری از تکنسین‌ها که در شغل‌شان مدام از تیرهای برق بالا می‌روند و برای ثابت نگه‌داشتن خود از کارابین استفاده می‌کنند. یا برخی افراد که دوره‌های آموزش بقا در طبیعت را می‌گذرانند از کارابین برای ایمن‌سازی لوازم و اتصال تجهیزات به‌هم بهره می‌برند. ویا حتی بعضی افراد کارابین را بعنوان جاکلیدی برای اتصال دسته‌کلیدهای بزرگ به کمربند خود بکار می‌برند.

قبل از انتخاب کارابین، باید بدانید آن را برای چه کاری می‌خواهید. اگر آن را برای چند کاربرد مختلف می‌خواهید، سراغ کارابین‌های همه‌کاره بروید تا بتواند تمام نیازهای شما را برآورده کند.

مقایسه‌ی کارابین‌ها براساس شکل ظاهری

یکی از تفاوت‌های شاخص کارابین‌ها در شکل ظاهری آنها‌ست. شکل یک کارابین براساس کاربردی که در موقعیت‌های متفاوت دارد، طراحی می‌شود. در این قسمت نگاه سریعی خواهیم داشت بر اشکال رایج‌تر کارابین که ممکن است زیاد با آنها روبرو شوید.

کارابین گلابی

کارابین گلابی شکل (Pear shape) دهانه‌ی بزرگی دارد که برای اتصال ابزار مختلف به‌هم یا نگه‌داشتن طناب‌های بزرگ مناسب است. بیشتر اوقات از این کارابین در فرود استفاده می‌شود اما استفاده از آن در صعود‌های چند مرحله‌ای (multi pitch climbing) نیز رایج است. این شکل از کارابین به اندازه‌ی دیگر کارابین‌هایی که در ادامه معرفی خواهند شد، قدرتمند نیستند و همچنین معمولا گران‌تر از کارابین‌های «D شکل» یا «D شکل نامتقارن» هستند.

کارابین D

کارابین‌های دی شکل (D-shaped) یکی‌از قوی‌ترین و بادوام‌ترین کارابین‌های موجود در بازار هستند. این نوع کارابین نسبت به بقیه‌ی کارابین‌ها دهانه‌ی کوچک‌تری دارد؛ البته بجز کارابین بیضی شکل، که دهانه‌ی کوچک‌تری نسبت به کارابین D دارد. کارابین‌های D شکل نسبتا مقرون‌بصرفه بوده و برای طیف وسیعی از تمرینات صعود قابل استفاده هستند.

کارابین D نامتقارن

کارابین‌های دی شکلِ نامتقارن (Asymmetrical D shaped) به‌لحاظ ظاهری بیشتر شبیه به کارابین‌های گلابی شکل هستند تا D شکل؛ اما طوری طراحی شده‌اند که کاربردی مشابه کارابین‌های D شکل داشته باشند. این کارابین یکی از محبوب‌ترین نوع کارابین‌ها است؛ چراکه وزن کمتری نسبت به کارابین D دارد و از یک دهانه‌ی بزرگتر برخوردار است (برای اتصال به مکان‌های مختلف راحت‌تر از کارابین D است).

کارابین بیضی

کارابین‌های بیضی شکل (Oval) از اولین کارابین‌های تولید شده و همچنین یکی از ارزان‌ترین انواع کارابین‌ها هستند. همان‌طور که از اسم‌شان مشخص است، بیضی شکل بوده و دهانه‌ی کوچک‌تری نسبت به دیگر اشکال کارابین دارند. این نوع کارابین به اندازه‌ی انواع دیگر کارابین که در بالا گفتیم، قوی نیست اما شکل گرد آن باعث می‌شود احتمال جابجایی نیروی وزن کاهش یابد.

کارابین‌های قفل‌دار و بدون قفل

کارابین‌ها به‌طورکلی به‌گونه‌ای ساخته می‌شوند که دهانه‌ی آنها همواره بسته باشد، اما همیشه خطر بازشدن دهانه‌ی کارابین در زمان و شرایط نامناسب وجود دارد (حداقل این مورد در رابطه با کارابین‌های بدون قفل صدق می‌کند). ساختار قفل کارابین‌های قفل‌دار ایمنی بیشتری نسبت به کارابین‌های بدون قفل ایجاد می‌کند. بعضی از مدل‌ها، قفل اتوماتیک و برخی دیگر از قفل پیچی بهره می‌برند که در هربار استفاده می‌بایست به صورت دستی قفل شوند.

درست است که کارابین‌های قفل‌دار از کارابین‌های بدون قفل سنگین‌تر هستند اما فراموش نکنیم که از امنیت بیشتری برخوردارند. آرامش خاطری که هنگام استفاده از این کارابین دارید ارزش آن را دارد که وزن بیشتری را تحمل کنید. اگر کارابین را برای فرود یا ایجاد کارگاه می‌خواهید، پیشنهاد می‌کنیم که از کارابین‌های قفل‌دار استفاده کنید.

مقایسه‌ی کارابین‌ها براساس نوع دهانه

پس‌ازآنکه تفاوت‌های ظاهری و سیستم قفل کارابین را متوجه شدیم، زمان بررسی شکل دهانه‌ی آنها است. کارابین‌های قفل‌دار، بعلت وجود پیچ یا قفل اتومات، معمولا دهانه‌هایی با یک شکل خاص دارند؛ اما اگر می‌خواهید یک کارابین بدون قفل انتخاب کنید، موارد زیر گزینه‌های کلی شما خواهند بود.

کارابین دهانه تخت

کارابین‌های دهانه‌ تخت (Straight gate) بسیار بادوام هستند و استفاده از آنها راحت و آسان است. این نوع کارابین‌ها برای اتصالِ ابزار به‌هم عالی بوده و بسیاری از آنها با برخورداری از دماغه‌ی keylock و ایجاد مانع کمتر، اتصال راحت‌تری به‌همراه دارند. فنری بودن دهانه‌ی این مدل‌ها باعث می‌شود زمانی که فشار از روی دهانه برداشته می‌شود، بصورت خودکار بسته شود. این مدل‌ها سنگین‌تر از کارابین‌های دهانه سیمی هستند و البته کمی گرانتر.

کارابین دهانه خم

عمکرد کارابین‌های دهانه خم (Bent gate) مشابه کارابین‌های دهانه تخت است بااین‌تفاوت که در قسمت دهانه کمی خمیدگی وجود دارد. این خمیدگی باعث می‌شود اتصال طناب مخصوصا در هنگام اتصال به کوییک‌درا بسیار راحت شود. کارابین‌های دهانه خم نیز به اندازه‌ی کارابین‌های دهانه تخت محکم و بادوام هستند، اما همچنان از کارابین‌های دهانه سیمی سنگین‌ترند.

کارابین دهانه سیمی

کارابین‌های دهانه سیمی (Wire gate) سبک‌ترین کارابین‌های موجود هستند. زمانی این نوع کارابین‌ها از کارابین‌های دهانه تخت و دهانه خم امنیت کمتری داشتند، اما امروزه دیگر اینگونه نیست. بجای استفاده از یک تک میله در قسمت دهانه، از یک حلقه سیم محکم و تنومند استفاده شده است. این نوع دهانه وزن کارابین را کاهش داده و مانع از یخ‌زدگی آن در آب‌وهوای سرد می‌شود.

وزن یا قدرت

قانون کلی صعود می‌گوید هرچه سبک‌تر، بهتر. بنابراین ممکن است وسوسه شوید سبک‌ترین کارابین‌های موجود در بازار را انتخاب کنید، اما زمانی که صحبت از ایمنی درمیان است، وزن کمتر همیشه گزینه‌ی بهتر نیست. شما باید میزان وزن مورد نیاز و همچنین دوام کارابین را مدنظر قرار دهید. مدل‌های سبک‌وزن از بدنه‌ی باریک‌تری ساخته شده‌اند و این‌بدان‌معناست که این مدل‌ها به اندازه‌ی مدل‌های کمی سنگین‌تر دوام ندارند.

راهنمای کلی برای انتخاب یک کارابین مناسب

در حالت ایده‌آل، باید انواع مختلف کارابین در اختیارتان باشد تا برای هر شرایطی کاملا آماده باشید. اگر فقط برای هدف خاصی به کارابین نیاز دارید، این راهنمای کلی می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند:

  • حمایت و فرود: کارابین گلابی شکل قفل‌دار
  • کوییک‌درا در صخره‌نوردی تردیشنال (سنتی): کارابین D شکلِ نامتفارن با دهانه‌ی سیمی
  • کوییک‌درا در صخره‌نوری اسپرت: کارابین D شکلِ نامتقارن با هر نوع دهانه
  • دسته‌بندی ابزار: کارابین D، کارابین D نامتقارن یا کارابین بیضی شکل

بررسی شخصی کارابین

گاهی اوقات مطمئن‌ترین راه برای انتخاب یک کارابین مناسب، تست و بررسی گزینه‌های پیش رو است تا ببینید که هرکدام چه حسی به شما می‌دهند.
کار با کدام کارابین برایتان راحت‌تر است؟
با کدامشان احساس امنیت بیشتری می‌کنید؟
انتخاب رنگ کارابین یک مساله‌ی کاملا شخصی است، اما بعضی از سنگ‌نوردان رنگی را انتخاب می‌کنند که در محیط اطراف به‌خوبی دیده شود.
زمانی که چند نوع کارابین مختلف را بررسی کنید، بهترین کارابین برای برنامه‌های خود را خواهید یافت.

ممنون میشم نظرتو بهم بگی...

ایمیلت پیش ما محفوظه... بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

«کدام کارابین مناسب شماست؟» - 1 دیدگاه

  1. عالی بود، دستمریزاد