دو دست در حال باز کردن یک کوله‌پشتی

شستشوی کوله‌پشتی کوه‌نوردی

کوله‌پشتی یک همراه مطمئن برای سفرهای هیجان‌انگیز شماست. اما با مراقبت و نظافت منظمِ آن، می‌توانید تا جای ممکن عمر کوله‌پشتی خود را افزایش دهید. در این مقاله چند نکته‌ی کاربردی برای شستشو، خشک کردن، ضدآب کردن و نگهداری از کوله‌پشتی را با هم مرور خواهیم کرد.

منبع: deuter

زمان مناسب شستشوی کوله‌پشتی

گرچه کوله‌پشتی مثل لباس مستقیما با پوستِ بدن تماس ندارد، اما به مرور زمان و در پیمایش‌های طولانی کثیف خواهد شد. تنها زمانی شستشوی کوله‌پشتی ضروری‌ست که خیلی کثیف شده باشد؛ ولی اگر فقط کمی کثیف یا بصورت سطحی خاکی شده (لکه‌های کوچک گِل و خاک)، می‌توانید آن را با یک پارچه‌ی مرطوب، بصورت نقطه‌ای تمیز کنید.

تمیز کردنِ هرچه سریع‌ترِ خاک و کثیفی، بلافاصله بعد از هر پیمایش، بسیار راحت‌تر از شستشوی کامل کوله‌پشتی است.

شستشوی نقطه‌ای

اگر در فصل تابستان زیاد کوه می‌روید، طبیعی است که کوله‌پشتی شما با عرق بدن‌تان کثیف شود. اگر می‌خواهید کوله‌پشتی دیوتر خود را تمیز کنید، باید در نظر داشته باشید که هیچ‌گاه کوله‌پشتی خود را در ماشین لباس‌شویی نشویید. چراکه ماشین لباس‌شویی برروی قسمت‌های مختلف کوله‌پشتی (و روکش PU) سایش ایجاد کرده و در درازمدت باعث آسیب به آن خواهد شد. همچنین معمولا مواد شوینده برروی کوله‌پشتی باقی خواهد ماند، که اگر پوست حساسی داشته باشید، باعث سوزش و تحریک پوست شما خواهد شد. علاوه‌براین واکنش شیمیایی بین عرق بدن، بقایای مواد شوینده و اشعه‌ی فرابنفش خورشید، باعث تسریع تجزیه‌ی مواد می‌شود.

برس، اسکاچ و بطری آب قرمز رنگ در کنار کوله‌پشتی سبز رنگ که کمی خاکی شده

نکات مهم بعد از یک پیمایش

  • بعد از هر بار استفاده از کوله‌پشتی، آن را بصورت کامل خالی کرده و با یک برس و آب‌صابون، کثیفی‌ها را بصورت نقطه‌ای پاک کنید.
  • هیچ‌گاه کوله‌پشتی خود را در ماشین لباس‌شویی یا خشک‌کن قرار ندهید. این کار باعث آسیب به روکش PU خواهد شد.
  • قسمت‌های مختلف کوله‌پشتی به‌هیچ‌عنوان نباید اتو شوند.
  • همیشه مراقب باشید که زیپ‌های کوله‌پشتی پاک و تمیز باشند.

شستشوی کامل کوله‌پشتی

بسته به اندازه‌ی کوله‌پشتی، آن را در یک سطل پر از آب یا در وان حمام، غوطه‌ور کرده و آن را با یک صابونِ PH خنثی یا ژل شستشوی بدن (shower gel) شستشو دهید. کثیفی‌های سرسخت را می‌توانید با یک برس تمیز کرده و رسوبات نمکی بجامانده در قسمت کمر را با فشار دادن یک صابون و مقدار زیادی آب، همراه با دست کشیدن مداوم روی این قسمت، از بین ببرید. پس از شستشوی کوله‌پشتی، آن را در یک محیط خشک با تهویه‌ی مناسب آویزان کنید.

کوله‌پشتی مشکی رنگ درون یک وان حمام پر از آب و صابون

خشک کردن و نگهداری از کوله‌پشتی

خشک کردن کوله‌پشتی نه‌تنها پس از شستشوی آن مهم است، بلکه پس از یک پیمایش طولانی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. چراکه در طول پیمایش عرق بدن جذب کوله‌پشتی شده و حتی ممکن است رطوبت بارندگی‌ها نیز کاملا خشک نشده باشند. بنابراین مهم است که کوله‌پشتی خود را به‌طور صحیح خشک کنید:

  • همه‌ی زیپ‌ها را باز کرده و کوله‌پشتی را بصورت وارونه در یک فضای خشک آویزان کنید.
  • از آویزان کردن کوله‌پشتی در زیر نور مستقیم خورشید یا در کنار یک منبع گرمایشی مثل هیتر برقی یا آتش، خودداری کنید.
  • تمامی سگک‌ها و تسمه‌های کوله‌پشتی خود را بسته و آن در یک مکان خشک مانند یک کمد نگهداری کنید. از نگهداری کوله‌پشتی در زیرزمین‌های مرطوب پرهیز کنید.
کوله‌پشتی مشکی رنگ که بصورت برعکس از دو گیره آویزان شده تا خشک شود

آیا بعد از شستشوی کوله‌پشتی باید آن را دوباره ضدآب کنیم؟

یک کوله‌پشتی به‌راحتی تحت تاثیر رطوبت قرار می‌گیرد. برای اینکه بتوانید به خاصیت ضدآبِ کوله‌پشتی خود همیشه اعتماد کنید، این نکات را از یاد نبرید.
ضدآب بودن پارچه‌ی کوله‌پشتی باید در چند سال اول خاصیت خود را حفظ کند. اما با این حال بارندگی‌های شدید باعث می‌شوند رطوبت از بین زیپ‌ها و درزهای کوله‌پشتی به داخل نفوذ کند.
در یک صعود آلپی، صخره‌نوردی ویا در یک تور اسکی، بهتر است محتویات مهم و حساس خود را در یک درای‌بگ بسته‌بندی کنید تا کاملا خشک بمانند. مزیت این کار نسبت به استفاده از کاور کوله‌پشتی این است که تمامی تسمه‌ها برای اتصال ابزارهایی مثل تبریخ، کفش ویا باتون‌ها، آزاد و دردسترس خواهند بود.
اما برای کوه‌پیمایی و طبیعت‌گردی بهتر است از کاور کوله‌پشتی استفاده کنید.

بهرروی، گاهی اوقات به ویژه بعد از شستشوی کامل کوله‌پشتی، ممکن است کوله‌پشتی شما نیاز به ضدآب کردن داشته باشد. شما می‌توانید به‌راحتی با ریختن چند قطره آب روی پارچه‌ی کوله‌پشتی بررسی کنید که آیا خاصیت ضدآبِ کوله‌پشتی شما از بین رفته است یا خیر. تنها زمانی که قطرات آب تشکیل نشده و به داخل پارچه نفود کردند، نیاز است کوله‌پشتی خود را ضدآب کنید.
دقت داشته باشید که مواد ضدآب برای مدل‌های قدیمی کوله‌پشتی، فقط برای مدت زمان کوتاهی تاثیر خواهند داشت. همچنین لازم است یادآوری کنیم که اسپری یا مواد شستشویِ ضدآب می‌توانند به داخل پارچه‌ی تسمه‌های شانه نفوذ کرده و باعث تحریک پوست شما شوند.

ممنون میشم نظرتو بهم بگی...

ایمیلت پیش ما محفوظه... بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *