راهنمای انتخاب صحیح هارنس متناسب با هر فعالیت

انتخاب یک هارنس مناسب، برای هر ورزشکاری در هر رشته‌ای، می‌تواند شبیه به حل کردن یک پازل باشد. خوشبختانه با توجه به طیف گسترده و گوناگون هارنس‌های شرکت پتزل، مطمئنا هارنسی را پیدا خواهید کرد که پاسخگوی نیازها و حتی بیشتر از حد انتظار شما باشد. در اینجا تلاش می‌کنیم فارغ از تنوع زیاد مدل‌های هارنس پتزل، با بررسی کلی انواع آن، در انتخاب هارنس مناسب به شما کمک کنیم.

منبع: PETZL

فرقی نمی‌کند شما یک کوهنورد باشید یا قصد صعود یک دیواره یا آبشاریخی را داشته باشید، در حال گشایش یک مسیر باشید یا برنامه‌ریزی برای یک تور اسکی، به هر روی شما به یک هارنس احتیاج دارید که از شما در هنگام افتادن محافظت کند. ممکن است در یکی از این ورزش‌ها حرفه‌ای یا تازه‌کار باشید، اما در هر حال، شما قطعا نیاز به یک هارنس متناسب با فعالیت‌تان دارید.

هارنس صخره‌نوردی

تفاوتی ندارد که در طبیعت یا سالن صخره‌نوردی می‌کنید، شما نیاز به هارنسی برای صعودهای ورزشی‌تان دارید که بتوانید به راحتی و با سرعت آن را پوشیده، تنظیم و روی بدن خود محکم کنید. همچنین دارای تعداد حلقه‌ی کافی برای حمل ابزارهایتان باشد. علاوه برا این وزن کمی داشته و به شما اجازه‌ی حرکت آزادانه در تمام جهات را بدهد. بهترین انتخاب شما می‌تواند مدل‌های هیروندوس (HIRUNDOS) و ساما (SAMA) مخصوص آقایان یا سلنا (SELENA) مخصوص خانم‌ها باشد. همچنین مدل‌های دیگری که حلقه‌ی دور پای آنها قابل تنظیم است: آدجاما (ADJAMA) و لونا (LUNA) و صد البته کوراکس (CORAX) همه‌کاره.

برای صخره‌نوردان سنتی، تعداد، موقعیت و شکل قرارگیری حلقه‌های ابزار هارنس، بسیار مهم است؛ طوری که شما براحتی بتوانید شفت (nuts)، فرند (cams)، کوییک درا، اسلینگ و انواع کارابین‌ها را سازماندهی کرده و هرچه بیشتر امنیت خود را در هنگام صعود حفظ کنید. هارنس سبک‌وزن سیتا (SITTA)، با برخورداری از ۴ حلقه‌ی بزرگِ ابزار که ۲ تای آن جداکننده‌ی قابل تنظیم و متحرک دارد، می‌تواند یک انتخاب عالی برای شما باشد. هارنس‌های آدجاما (ADJAMA) و لونا (LUNA) نیز که هر کدام دارای ۵ حلقه‌ی ابزار است، می‌توانند گزینه‌های دیگری برای انتخاب شما محسوب شوند.

در نهایت اگر جزء مشتاقان دیواره‌های بلند هستید، آکوئیلا (AQUILA) بهترین انتخاب برای شماست. این هارنس آزادی عمل زیادی به شما می‌دهد، در حین صعود راحتید و کمربند و حلقه‌های دور پایِ پهن‌ترِ آن، باعث راحتی بیشتر در هنگام آویزان شدن، می‌شود. همچنین حلقه‌های بزرگ ابزار آن با همه‌ی ابزارهای فنی‌تان مطابقت داشته و در تمام طول مسیر صعود، هرآنچه را نیاز دارید، می‌توانید همراهتان داشته باشید. همچنین باید یادآور شویم که هارنس کوراکس (CORAX) نیز می‌تواند انتخاب خوبی برای این نوع از صعود باشد.

هارنس کوهنوردی

کوهنوردی نسبت به صخره‌نوردی، فعالیت‌های متفاوت بیشتر و متنوع‌تری را در خود جای داده است؛ از عبور از یخچال‌های طبیعی گرفته تا صعودهای چالش‌برانگیز پرفرازونشیب و یا حتی اسکی کوهستان. به همین علت، شما نیازمند ابزارهای کاملا متفاوتی هستید. برای کوهنوردی فنی، هارنس فلای (FLY) که تنها ۱۰۰ گرم وزن دارد، یک انتخاب مناسب برای علاقه‌مندان به هارنس‌های سبک‌وزن به شمار می‌آید.

فوق‌العاده سبک و ایمن

هارنس فلای (FLY) با فوم‌های قابل تعویض که حلقه‌های پای آن با تکنیک گره قلاب (girth hitch) قابل تنظیم و باز شدن هستند، به شما این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به بلند کردن پاهایتان از روی زمین، هارنس را پوشیده یا درآورید. همچنین دارای حلقه‌های ابزار و اسلات‌های متعددی برای اتصال تمام ابزارهایی است که در طول یک روز در کوه ممکن است به آنها احتیاج پیدا کنید.

برای مواقعی که ممکن است برروی هارنس آویزان شوید، مدل سیتا (SITTA) می‌تواند راحتی بیشتری برایتان به همراه داشته باشد، البته تا زمانی که سایز انتخابی شما این اجازه را به شما بدهد که زیر آن لباس‌های زیادی بپوشید؛ چرا که حلقه‌های پا قابل تنظیم نیستند. برای کسانی که هم‌زمان کوهنوردی و صخره‌نوردی می‌کنند، بدون شک هارنس‌های همه‌کاره و قابل تنظیم گزینه‌های بهتری هستند. برای مثال، هارنس‌های آدجاما (ADJAMA)، لونا (LUNA) و کوراکس (CORAX) با وجود وزن کمی بیشتر، انتخاب‌های بی‌نظیری هستند.

هارنس اسکی

برای موقعیت‌هایی که کمتر فنی هستند یا برای اسکی، بجز هارنس فلای (FLY) که پیش‌تر درباره‌ی آن صحبت کردیم، دو مدل پیشنهادی دیگر که می‌توانید آنها را از طریق حلقه‌های ران بدون نیاز به بلند کردن پاهایتان، پوشیده یا درآورید (بدون باز کردن اسکی‌ها یا کرامپون)، مدل‌های آلتیتود (ALTITUDE) با وزن تنها ۱۵۰ گرم و هارنس بی‌اندازه بادوام تور (TOUR) هستند.

هارنس دره‌نوردی، غارنوردی و مسیرهای آهن‌کوب

ما هیچ کس را در هیچ فعالیت ورزشی فراموش نکرده‌ایم و برای هر فعالیت، حداقل یک هارنس وجود دارد که با نیاز خاص آن ورزش مطابقت داشته باشد. حتی بهتر از آن، برای مسیرهای آهن‌کوب (via ferrata)، کیت‌های کاملی وجود دارد که نه‌تنها شامل هارنس کوراکس (CORAX) (یکی از بهترین هارنس‌ها برای این نوع فعالیت) می‌شود، بلکه شما می‌توانید علاوه بر هلمت بورئو (BOREO)، یکی از طناب‌های مدل اسکورپیو ورتیگو (SCORPIO VERTIGO) یا اسکورپیو ای‌اِی‌شاک (SCORPIO EASHOOK) را انتخاب کنید.

برای دره‌نوردی، مدل‌های کنیون کلاب (CANYON CLUB) و کنیون گاید (CANYON GUIDE) از راحت‌ترین، ارگونومیک‌ترین و بادوام‌ترین هارنس‌هایی هستند که برای هرچه لذت‌بخش‌تر کردنِ آبنوردی‌هایِ ماجراجویانه‌یِ شما طراحی شده‌اند.

همچنین مدل‌های جدید، اِیون (AVEN) و سوپرآوانتی (SUPERAVANTI) یادآور ده‌ها تجربه و تخصص شرکت پتزل در زمینه‌ی غارنوردی است.

هارنس کودکان

در پایان باید یادآور شویم که نمی‌توان نسل آینده‌ی این رشته‌های ورزشی (کودکان) را فراموش کرد. برای سنین پایین‌تر، هارنس‌های متناسب با قد و وزن آنها مثل سیمبا (SIMBA) و اوستیتی (OUISTITI) یا هارنس‌های ترکیبی و تمام قد قابل تنظیم مثل ترکیب مدل ماچو و بادی (MACCHU + BODY)، می‌توان برای کودکان و نوجوانان، از سنین پایین زمینه ماجراجویی و لذت بردن از دنیای صعودهای عمودی را فراهم نمود.

ممنون میشم نظرتو بهم بگی...

ایمیلت پیش ما محفوظه... بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

«راهنمای انتخاب صحیح هارنس متناسب با هر فعالیت» - 2 دیدگاه

  1. سلام.درمورد تاریخ مصرف هارنس و طناب هم مطلبی بذارید.ممنون

    1. ممنون از پیشنهاد شما، در اولین فرصت مقاله‌ای با این موضوع منتشر خواهیم کرد.