انتخاب بهترین کیسه‌خواب

هیچ کیسه‌خوابی وجود ندارد که برای همه مناسب باشد اما شما می‌توانید با درنظر گرفتن چند نکته‌ی ساده، یک کیسه‌خواب مخصوص و متناسب با بدن خود، پیدا کنید. تامین آسایش و ریکاوری مورد نیاز شما، برای پیمایش روز بعد، هدف اصلی یک کیسه‌خواب خوب است و این دقیقا همان چیزی است که برای سال‌ها شب‌مانی در طبیعت به آن نیاز دارید.
قبل از اینکه نظر دیگران ویا قیمت کیسه‌خواب‌ها را بررسی کنید، موارد دیگری هستند که باید به آنها توجه کنید. قبل از همه چیز باید بدانید که از کیسه‌خواب خود، چه نوع استفاده‌هایی خواهید داشت؟ نوع و وسیله‌ی پیمایش شما چگونه است؟ و با چه نوع آب‌وهوایی سروکار دارید؟
با ما همراه شوید تا علاوه بر بررسی نکات مهم در انتخاب بهترین کیسه‌خواب، با برند سی‌توسامیت و مدل‌های کیسه‌خواب این شرکت بیشتر آشنا شویم.

منبع: SEA TO SUMMIT

نوع فعالیت

نوع فعالیت موردنظر شما رابطه‌ی مستقیمی با نوع کیسه‌خواب انتخابی شما دارد.
اگر قصد کوهنوردی و صعود به قله را دارید، کیسه‌خواب شما باید تا جای ممکن سبک و جمع‌وجور باشد. مثل سری‌های اسپارک (Spark) و فِلیم (Flame) برند سی‌توسامیت.
اما اگر اهل آب‌نوردی هستید، یک کیسه‌خواب تکنیکالِ الیاف مصنوعی -مانند سری‌های تریل‌هد (Trailhead) و کووست (Quest)- می‌تواند تضمینی برای حفاظت از شما در برابر شرایط مرطوب باشد.

برای اینکه بتوانید بهترین و مناسب‌ترین لوازم خواب را برای خود انتخاب کنید، باید ۳ فعالیت اصلی خود را مشخص کنید. شما می‌توانید برای هر نوع فعالیتی، یک ست هماهنگ از تجهیزات خواب را انتخاب کنید؛ از طبیعت‌گردی و بک‌پکینگ گرفته تا کوهنوردی و سفر با دوچرخه و حتی آفرود…

درجه‌ی گرمایش کیسه‌خواب

اگر قرار باشد کیسه‌خواب شما فقط یک کار انجام دهد، آن کار زنده نگه‌داشتن شماست. یک کیسه‌خواب باید بتواند شما را از هیپوترمی و دیگر خطرات سرمازدگی محفوظ نگه دارد.
همچنین کیسه‌خواب شما باید به اندازه‌ای گرم باشد که در تمام طول شب مانع از لرزیدن شما شود. یک خواب با کیفیت پایین می‌تواند کل سفر شما را به یک خاطره‌ی بد و ملال‌آور تبدیل کند. علاوه‌براین در اردوهای حرفه‌ای، خستگی و کم‌خوابی، خطرات جدی و جبران‌ناپذیری برای شما به همراه خواهد داشت.

جدول درجه‌بندی دما (EN Ratings)

بهترین و ساده‌ترین راه برای اطلاع از میزان گرمایش یک کیسه‌خواب، بررسی جدول دمایی آن است. این جدول یکی از استانداردترین تست‌هایی است که بصورت بی‌طرافانه و کاملا مستقل در صنعت لوازم و تجهیزات سفر ارائه می‌شود و توسط معتبرترین طراحان این صنعت پذیرفته و مورد تایید است.

مقیاس درجه‌بندی EN به شما کمک می‌کند تا کیسه‌خوابی را انتخاب کنید که بتواند شما را در کمترین دمایی که قصد خوابیدن در آن را دارید، گرم نگه دارد. اکثر آقایان باید با توجه به دمای Lower Limit و خانم‌ها بعلت تفاوت در سیستم متابولیسم بدن، باید با توجه به دمای کامفورت (Comfort) کیسه‌خواب خود را انتخاب کنند.

کیسه‌خواب مخصوص خانم‌ها

اگر شما فردی سرمایی هستید، کیسه‌خواب‌های مخصوص خانم‌ها -مثل سری‌های آلتیتود (Altitude)، جرنی (Journey)، ونچر (Venture) و کووست (Quest)- می‌تواند راه‌حل مناسبی برای شما باشد. در این کیسه‌خواب‌ها در نقاط حساس‌تر، از عایق بیشتری استفاده شده است. این نوع ویژگی در سایزهای Regular و Long کار شده است.
توجه داشته باشید که کیسه‌خواب مخصوص خانم‌ها با سایز Regular برای قد زیر ۱۶۷ سانتی‌متر و سایز Long برای قدهایی تا ۱۸۳ سانتی‌متر مناسب هستند. برای قدهای بلندتر، شما می‌توانید به تجهیزات خواب سری یونیسکس (unisex) مراجعه کنید.

کیسه‌خواب مناسب شرایط سردتر

تیوب‌های که در امتداد تمامی زیپ‌ها (draft tubes) اضافه شده‌اند و تیوب‌های کار شده در قسمت گردن (draft collar) برای حفظ گرما در شرایط خیلی سرد ضروری هستند. این تیوب‌ها از نشت گرما از بین زیپ‌ها و اطراف شانه‌های شما بخوبی جلوگیری می‌کنند. سری‌های اسنت (Ascent) و آلتیتود (Altitude) سی‌توسامیت با برخورداری از تیوب‌های بزرگتر، از این نظر عالی هستند.

باید یادآوری کنیم که مانکن استفاده شده در تست‌های درجه‌بندی دما (EN Ratings) کاملا ثابت و بدون حرکت است؛ در نتیجه هوای سردی به داخل نفوذ نمی‌کند. اما در دنیای واقعی، ما انسان‌ها در هنگام خواب بصورت طبیعی غلت می‌زنیم و شما باید این جزئیات را در نظر بگیرید.

شما می‌توانید به همراه کیسه‌خواب خود، از آسترهای حرارتی Reactor Thermolite یا یکی از کیسه‌های بیواک مثل مدل Spark Sp0 برای ایجاد گرمایش بیشتر، استفاده کنید.

وزن کیسه‌خواب

وسواس برخی از افراد روی وزن لوازم، دلیل خاصی دارد. زمانی که شما مجبورید تمام لوازم خود را برای چند روز به ارتفاعات ببرید، تمام این وزن‌های کوچک روی هم جمع شده و این وسواس کاملا منطقی خواهد بود.

کیسه‌خواب پر

کیسه‌خواب‌هایی که از بهترین میزان گرمایش نسبت به وزنشان برخوردارند، کیسه‌خواب‌های پر هستند. کیسه‌خواب‌های الیاف مصنوعی می‌توانند به اندازه‌ی کیسه‌خواب‌های پر گرم باشند اما معمولا حجیم‌تر و سنگین‌تر هستند.

در شرایط مساوی گرمادهی، هرچه شماره‌ی پف (Loft) بالاتر باشد، کیسه‌خواب شما سبک‌تر و جمع‌وجورتر می‌شود. به عنوان مثال یک کیسه‌خواب پر با شماره پف +650 برای سفر و کمپینگ با اتومبیل یک گزینه‌ی عالی است؛ اما کیسه‌خواب‌هایی با شماره پف +750 و +850 برای صعودهای سریع و سبک می‌توانند بهترین انتخاب‌های شما باشند.

هر کدام از بسته‌های بالا با ۲۸ گرم پَر پرُ شده است.

اگر نوع پر کیسه‌خواب را انتخاب کرده‌اید، از نمونه‌هایی استفاده کنید که در آن «استانداردهای اخلاقی استفاده از پر» رعایت شده باشد. کیسه‌خواب‌های سی‌توسامیت از استاندارد RDS ULTRA-DRY برای استفاده از پر پرندگان بهره می‌برد. همچنین به همراه تمام محصولات، گواهی‌های لازم ارائه می‌شود. تاییدیه‌ی «Responsible Down Standard» یا به اختصار «RDS»، برای اطمینان از حفظ حقوق حیوانات در کل زنجیره‌ی تامین، نیاز به ارزیابی و بازرسی شخص ثالث دارد.

کیسه‌خواب الیاف مصنوعی

بطور معمول کیسه‌خواب‌های الیاف مصنوعی حجیم‌تر و سنگین‌تر از کیسه‌خواب‌های پر هستند. با این حال تکنولوژی ساخت الیاف‌های مصنوعی در سال‌های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است. به عنوان مثال شرکت‌های سازنده‌ی محصولات عایق مثل THERMOLITE توانسته‌اند محصولاتی تولید کنند که از نظر کیفیت تشابه زیادی به پر دارند.

برش عرضی از کیسه‌خواب سی‌تو‌سامیت با تکنولوژی منحصربفرد WaveLoft

همچنین نحوه‌ی ساخت کیسه‌خواب در مسیر طولانی که تا کنون طی کرده، توانسته است بیشترین بهره را از الیاف مصنوعی ببرد. شرکت سی‌توسامیت برای ساخت کیسه‌خواب‌های الیاف مصنوعی از تکنولوژی WaveLoft استفاده می‌کند. تکنولوژی WaveLoft با ایجاد خمیدگی در لایه‌های عایق و دوخت آن در لایه‌ی داخلی آستر، در واقع با پف بیشتر و به دام انداختن توده‌های هوا، به عایق‌بندی بهتر کمک می‌کند. همچنین از سرخوردن آستر و شل شدن آن جلوگیری می‌گردد.

اندازه‌ی بسته‌بندی کیسه‌خواب

از راست به چپ: یک بطری آب با ارتفاع ۲۲ سانتی‌متر – Explore Double – Ascent II – Flame I – Spark I

برای فعالیت‌هایی مثل سفر با دوچرخه یا موتور، وزن و حجم کیسه‌خواب از اهمیت بیشتری برخوردارند.
برای اینگونه فعالیت‌ها، مطمئنا کیسه‌خواب‌هایی که از مواد سبک‌تر ساخته شده‌اند، همراه کم‌حجم‌تری برای شما خواهند بود. همچنین با استفاده از یک کیسه‌ی فشرده‌کننده می‌توانید حجم کیسه‌خواب خود را ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش دهید.

به همراه بسیاری از کیسه‌خواب‌های سی‌توسامیت یک کیسه‌ی فشرده‌کننده ارائه می‌شود؛ اما شما می‌توانید این نوع کیسه‌ها را بصورت جداگانه نیز تهیه کنید.
کیسه‌ی فشرده‌کننده‌ی ضد آب -مانند مدل‌های eVent Dry Compression Sack و Ultra-Sil eVent Dry Compression Sack- کیسه‌خواب شما را از هر ۴ عنصر آب، آتش، هوا و خاک محافظت خواهند کرد.

ابعاد مناسب کیسه‌خواب

ابعاد مناسب یک کیسه‌خواب به دو چیز بستگی دارد: «راحتی هرچه بیشتر شما بدون فشار اضافی به آستر عایق».
هر دو نوع کیسه‌خواب پر و کیسه‌خواب الیاف مصنوعی برای اینکه عایق خوبی باشند، باید به اندازه‌ی کافی پف کنند. اگر کیسه‌خواب شما بیش‌ازحد تنگ باشد، قسمت‌های عایق را تحت فشار قرار می‌دهد و باعث بوجود آمدن نقاط ورود سرما به داخل می‌شود. در نتیجه باید در انتخاب ابعاد کیسه‌خواب خود، بیشتر دقت کنید.

سری یونیسکس (unisex) کیسه‌خواب‌های سی‌توسامیت در اشکال مخروطی و راحت تا مستطیلی شکل ساخته می‌شوند. کیسه‌خواب‌های مخصوص خانم‌ها در قسمت شانه‌ها باریک‌تر و از قسمت باسن تا زانو عریض‌تر و جادارتر ساخته شده است. برای انتخاب یک کیسه‌خواب مناسب، بدن خود را اندازه گرفته و اندازه‌ی این دو قسمت را با مشخصات کیسه‌خواب مقایسه کنید.

اما راه دیگری که می‌تواند بیخیال ابعاد دقیق کیسه‌خواب شوید، تهیه‌ی یکی از ملحفه‌های مدل امبر (Ember) است. این ملحفه‌ی همه‌کاره یک انتخاب کاملا فنی و تکنیکال به شمار می‌رود.

اهمیت راحتی را دست کم نگیرید. اگر کیسه‌خواب شما بیش‌ازحد تنگ باشد، تمام مدت احساس ناراحتی خواهید کرد. به همین علت است که بیشتر کیسه‌خواب‌های مخروطی سی‌توسامیت جادارتر از بسیاری از دیگر کیسه‌خواب‌های مشابه هستند. و نکته مهم‌تر اینکه یک کیسه‌خواب خیلی فیت با بدن شما، در نهایت به ضرر شما تمام خواهد شد.

ویژگی‌های دیگر کیسه‌خواب

بعد از اینکه اصول اولیه‌ی انتخاب یک کیسه‌خواب -درجه حرارت، وزن، اندازه‌ی بسته‌بندی و ابعاد آن- را رعایت کردید، وقت آن است که به نکاتی توجه کنید که می‌تواند سفر و حتی زندگی شما را راحت‌تر کند. در زیر چند مورد مهم را باهم مرور خواهیم کرد.

تهویه

سیستم ۳ زیپه‌ی Free-Flow سی‌توسامیت در سری‌های آلتیتود، اسنت، تراورس و ونچر یافت می‌شود.

بیشتر کیسه‌خواب‌های همه‌کاره -مشابه مدل‌هایی که گستره‌ی دمایی متفاوت و ارتفاعات مختلفی را پوشش می‌دهند- معمولا مدل‌هایی هستند که از ویژگی تهویه هوا بهره می‌برند. کافیست قسمت بالایی کیسه‌خواب خود را باز کنید تا گرمای اضافی از آن خارج شود. همچنین برخی از مدل‌ها برای عملکرد بهتر در سه فصل سال، می‌توانند مثل یک ملحفه بصورت کامل باز شوند.

کیسه‌خواب‌های سی‌توسامیت که از سیستم ۳ زیپه‌ی Free-Flow بهره می‌برند -مانند مدل‌های آلپین (Alpine)، اسنت (Ascent)، آلتیتود (Altitude)، ونچر (Venture) و تراورس (Traverse)- به شما گزینه‌های بیشتری برای تهویه می‌دهند. زیپ‌های کار شده در هر طرف این نوع کیسه‌خواب‌ها به شما این امکان را می‌دهد که قسمت بالای آن را تا زده و کاملا باز کنید. همچین با باز کردن زیپ سوم در قسمت پاها، می‌توانید راحتی بیشتری احساس کنید.

اکثر کیسه‌خواب‌های دیگر سی‌توسامیت برای تهویه‌ی بهتر از یک زیپ ثانوی یا یک زیپ لغزنده بهره می‌برند. این ویژگی با اینکه وزن ناچیزی به کیسه‌خواب اضافه می‌کند، اما به شما این امکان را می‌دهد تا دسترسی بیشتر و بهتری به هوای بیرون و تهویه‌ی مناسب‌تری داشته باشید.

جیب‌ها

به نظر نمی‌رسد که وجود یک جیب جالب‌ترین ویژگی یک کیسه‌خواب باشد؛ اما زمانی که بخواهید باتری یا لوازم الکترونیکی خود را از یخ‌زدگی در امان نگه دارید، داشتن یک جیب در کیسه‌خواب‌تان بسیار مفید بنظر می‌رسد.

جفت زیپ

از راست به چپ: جرنی + ترک و آلتیتود + اسنت

کیسه‌خواب‌های دو زیپه سی‌تو‌سامیت می‌توانند باهم جفت شده و به‌هم وصل شوند.

کیسه‌خواب را فراموش کنید و به یک ست خواب فکر کنید

برای اینکه کمی گیج شوید، به این فکر کنید که کیسه‌خواب شما چگونه با دیگر لوازم خواب -مثل تشک، آستر و بالشت- مچ و هماهنگ شود؟

زمانی که وقت خواب فرا می‌رسد هر کدام از این تجهیزات روی دیگری تاثیر زیادی دارد. زیرانداز و تشکی که انتخاب می‌کنید، درجه دمای مورد نیاز کیسه‌خواب شما را تعیین می‌کند. آستر انتخابی شما نیز باعث افزایش گرما در کیسه‌خواب‌تان خواهد شد. همچنین در پیمایش‌های طولانی باعث تمیز ماندن کیسه‌خواب شما می‌شود. علاوه برا این‌ها در رابطه با بالشت، آیا تا به حال برایتان پیش آمده که برروی بقچه‌ای از لباس‌های کثیف بخوابید؟ شما فقط بخاطر ۶۰ گرم تفاوت وزن، یک خواب راحت و آرام را با یک خواب بی‌کیفیت جایگزین کرده‌اید.

انتخاب بهترین ست خواب

درست مشابه انتخاب بهترین کیسه‌خواب، موارد زیادی هستند که باید در هنگام انتخاب تجهیزات دیگر خواب مد نظر قرار دهید.
خوشبختانه شرکت سی‌توسامیت با راه‌اندازی یک سیستم انتخاب تجهیزات خواب (Sleep System Finder) و با پرسیدن چند سوال، بهترین و مناسب‌ترین لوازم خواب را به شما معرفی خواهد کرد.

ممنون میشم نظرتو بهم بگی...

ایمیلت پیش ما محفوظه... بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *