یک آقا در حال انجام تمرینات بادی‌ویت

فواید بادی‌ویت؛ چرا محبوبیت ورزش بادی‌ویت رو به افزایش است؟

اگر می‌خواهید ماهیچه و بدن خود را قوی کنید، ممکن است این تصور برایتان پیش آید که باید به باشگاه بروید و حتما با دستگاه و وزنه کار کنید. اما این روزها، باتوجه به همه‌گیری بیماری کرونا و تعطیلی مکرر باشگاه‌ها، محبوبیت ورزش‌هایی که براساس تمرینات بادی‌ویت طراحی می‌شوند، درحال افزایش است. حتی ورزشکاران حرفه‌ای هم شروع به جایگزینی تمرینات بدون تجهیزات با جلسات باشگاه خود کرده‌اند. در این مقاله برخی از فواید تمرینات بادی‌ویت را باهم مرور خواهیم کرد که ممکن است شما را راضی به کنسل کردن عضویت باشگاه‌تان کند.

منبع: adidas RUNTASTIC

۱. تنوع زیاد حرکات بادی‌ویت

بسیاری از ماها روزهای خود را با نشستن پشت میز کامپیوتر می‌گذرانیم و آخرین کاری که برای انجام تمرینات خود انجام می‌دهیم، نشستن روی یکی از دستگاه‌های باشگاه است. تمرینات بادی‌ویت از آنجا که به حرکات بسیار گسترده‌تری نیاز دارد، ماهیچه‌هایی که در حالت نشسته نمی‌توانید به‌سادگی روی آنها کار کنید را به چالش می‌کشد. علاوه‌براین، بسیاری از تمرینات بادی‌ویت ترکیبی از تمرینات قلبی‌عروقی و قدرتی است؛ که باعث می‌شود در مدت زمان کوتاه‌تر، تمرینی موثرتر و کارآمد داشته باشید.

یه خانم ورزشکار در حال تمرین با گوشی موبایل

اگر بجای تمرینات طولانی به‌دنبال تمرینات کوتاه و شدیدتر هستید، فراموش نکنید که «تداوم» یک امر حیاتی است. تمرینات سریع و پراکنده، شما را به جایی نمی‌رساند. شما باید این نوع تمرین را تبدیل به روال روزانه‌ی خود کنید.

۲. تمرینات بادی‌ویت عضلات بیشتری می‌سازد

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که برای عضله‌سازی بهتر، نیاز به فشار وزن بیشتری نسبت به وزن کل بدن دارند. اما درواقع، تمرینات بادی‌ویت به احتمال زیاد برای عضله‌سازی در مدت زمان کوتاه‌تر، موثرتر است. اکثر تمرینات بادی‌ویت براساس تمرینات زنجیره‌ی حرکتی بسته (closed kinetic chain یا به اختصار CKC) یا براساس حرکاتی که اعضای بدن شما (دست، پا و…) روی یک شی (اغلب دیوار یا کف زمین) ثابت شده‌اند، طبقه‌بندی می‌شوند. زمانی که شما با این روش ورزش می‌کنید، فعالیت در هر نقطه‌ای از این زنجیره، بصورت همزمان شما را مجبور به حرکت دادن اجزاء دیگر این زنجیر و درنتیجه باعث ایجاد مقاومت در چندین ناحیه‌ی دیگر می‌شود. زمانی که با یکی از دستگاه‌های باشگاه ورزش می‌کنید، معمولا در حال ورزش کردن در حالت یک زنجیره‌ی حرکتی باز (open kinetic chain یا به اختصار OKC) هستید و باید توجه داشته باشید که درحقیقت این تمرین تاثیر کمتری دارد.

باتوجه به مجله‌ی Orthopedic and Sports Physical Therapy تمرینات زنجیره‌ی حرکتی بسته، پس از تنها ۶ هفته، باعث افزایش ۳۱ درصدی قدرت پایین‌تنه می‌شود. درحالی‌که تمرینات زنجیره‌ی حرکتی باز، فقط ۱۳ درصد تاثیر دارد.

۳. انجام تمرینات بادی‌ویت در هرزمان و هرجا

صد البته که یکی از مزایای بی‌نظیر ورزش بادی‌ویت، آزادی عمل شما در تعیین زمان و مکان تمرینات است. شما می‌توانید این تمرینات را روی تلویزیون و بدون تجهیزات خاصی انجام دهید؛ یا اگر دوست دارید، در پارک محله‌ی خود، می‌توانید یک برنامه‌ی تمرینی را خیلی سریع تمام کنید. دیگر نیازی به جمع کردن وسایل و رفت‌وآمد به باشگاه نیست. درنتیجه، به احتمال زیاد برنامه‌ی تمرینی خود را با تعهد بیشتری انجام خواهید داد و زمان رفت‌وآمد به باشگاه را می‌توانید به تمرینات بیشتر در خانه اختصاص دهید. البته بسیار مهم است که این کار را به روند معمول و عادت روزانه‌ی خود تبدیل کنید. اما شاید هم، تمرینات بادی‌ویت راحت‌تر از دیگر تمرینات، با برنامه‌ی شلوغ شما هماهنگ باشد.

یک آقا در حال انجام تمرینات بادی‌ویت

۴. پیشگیری از آسیب‌های احتمالی با استفاده از ورزش‌های بادی‌ویت

اگر فعالیت‌های ورزشی دیگری انجام می‌دهید (یا حتی هیچ ورزشی انجام نمی‌دهید) تمرینات بادی‌ویت برای پیشگیری از ایجاد آسیب بسیار مهم است. ورزش‌های بادی‌ویت از طریق تمرینات مرکزی و پشت بدن، به شما در ایجاد یک پیکره‌ی محکم و استوار و همچنین با افزایش انعطاف‌پذیری کلی بدن، که دو جزء اصلی پیشگیری از ایجاد آسیب هستند، کمک میکند. البته اگر تمرینات بادی‌ویت برای شما خیلی جدید هستند، نباید به خودتان زیاد سخت بگیرید و فراموش نکنید که بدن شما در حال یادگیری روش‌های نو و جدیدِ تمرین کردن است.

اگر شما دونده هستید، تمرینات بادی‌ویت می‌تواند تغییرات چشمگیری در بهبود عملکرد شما و پیشگیری از آسیب‌های احتمالی ایجاد کند. همچنین این تمرینات یک روش عالی برای گرم کردن قبل از دو به‌شمار می‌آید و به بهبود دامنه‌ی حرکتی شما کمک شایانی خواهد کرد.

۵. امکان انتخاب تمرینات بادی‌ویت برای هر میزان توانایی

معمولا تمرینات بادی‌ویت از انواع و اقسام مختلفی تشکیل شده است. شما می‌توانید تمرینات خود را براساس سطح توانایی‌تان انتخاب و بسته به موقعیتی که در آن قرار دارید، آن را راحت‌تر یا سخت‌تر کنید. همچنین در روند پیشرفت خود می‌توانید بطور پیوسته نوع تمرینات خود را تغییر داده و سطح تمرینات خود را ارتقا ببخشید.

پیشنهادی برای شروع تمرینات بادی‌ویت

یکی از روش‌های خوب برای شروع تمرینات روزانه‌ی بادی‌ویت استفاده از اپلیکیشن adidas Training است. در این اپلیکیشن از تمرینات راحت و خانگی تا برنامه‌های تمرینی مدون و منابعی برای یادگیری تمرینات جدید گردآوری شده است. تمامی تمرینات به شکلی طراحی شده‌اند که بدون نیاز به تجهیزات خاصی بتوانید آنها را انجام دهید، درنتیجه برای شروع نیازی به یک باشگاه آنچنانی نخواهید داشت.

یک خانم در حال انجام تمرینات بادی‌ویت همراه با لوگوی اپلیکیشن ورزشی اندروید و آی‌اواس آدیداس
ممنون میشم نظرتو بهم بگی...

ایمیلت پیش ما محفوظه... بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *