شستشوی کیسه‌خواب پر

یک کیسه‌خواب کثیف و بد بو می‌تواند مانع لذت بردن شما از هوای تازه‌ی طبیعت شود. اما مهم‌تر آنکه، آلودگی‌ها و چربی‌هایی که از بدن برروی پارچه‌ی کیسه‌خواب بجا می‌ماند، می‌تواند به بافت میانی نفوذ کرده و بر میزان حجم و پف کیسه‌خواب شما اثر بگذارد؛ و در نتیجه باعث افت قدرت گرمایش آن گردد.
کیسه‌خواب‌های پر معمولا گران‌قیمت هستند. اما شما می‌توانید با رعایت چند نکته‌ی ساده، کیسه‌خواب خود را برای سال‌های زیادی تمیز و سالم نگه‌‌داشته و از گرمای آن لذت ببرید.
در این مقاله به روش‌های صحیح تمیز کردن و شستشوی کیسه‌خواب‌های پر می‌پردازیم.

منبع: SEA TO SUMMIT

بیشتر بدانیم: شستشوی کیسه‌خواب‌های الیاف مصنوعی

کیسه‌خواب پر را هر از چند وقت یک بار باید بشوییم؟

وسواس نداشته باشیم. نیازی نیست بعد از هر بار سفر و استفاده، آن را بشویید؛ اما لازم است هر یک سال یک بار کیسه‌خواب خود را بررسی نموده و در صورت لزوم آن را بشویید. اگر نفوذ آلودگی، چرک و کثیفی به لایه‌های عایق میانی قابل توجه باشد، چربی و نمک بدن باعث چسبیدن پرها به هم می‌شود و در نتیجه حجم و پف کیسه‌خواب کاهش می‌یابد.
در این حالت اولین جایی که کثیفی‌ها خود را نشان می‌دهند، اطراف ناحیه‌ی سر و گردن است؛ اما اثر واقعی این کثیفی‌ها که از دید ما پنهانند، در واقع برروی لایه‌های میانی و عایق کیسه‌خواب است.

برای محافظت و استفاده‌ی طولانی‌مدت از کیسه‌خواب پر، از یک ملحفه‌ی مخصوص کیسه‌خواب استفاده کرده و آن را بصورت نقطه‌ای با مواد پاک‌کننده‌ی مخصوص کیسه‌خواب‌های پر تمیز کنید.

کارهایی که باید انجام دهید

  • استفاده از مواد شوینده‌ی مخصوص کیسه‌خواب‌های پر
    مواد شوینده‌ی معمولی، روغن طبیعی موجود در پر را از بین می‌برند. شما می‌توانید مواد شوینده‌ی مخصوص شستشوی کیسه‌خواب پر را در بازار تهیه کنید.
  • شستشوی دستی یا استفاده از ماشین‌های لباس‌شویی درب از جلو با دور ملایم
    توصیه می‌کنیم بیشتر احتیاط کرده و حتی‌الامکان روش دستی را انتخاب کنید. اما اگر برای این کار وقت ندارید، از یک ماشین لباس‌شویی با دور خیلی آرام استفاده کنید تا دوخت‌های داخلی کیسه‌خواب پاره و باز نشوند.
  • استفاده از خشک‌کن بزرگ
    هرچه حجم مخزن خشک‌کن شما بزرگ‌تر باشد، بهتر است.

اگر از سرعت آرام ماشین لباس‌شویی خود اطمینان کافی ندارید، ریسک نکنید و کیسه‌خواب پر خود را بصورت دستی بشویید.

کارهایی که نباید انجام دهید

  • خشک‌شویی کیسه‌خواب
    مواد شیمیایی که در خشک‌شویی (شستشو با محلول‌ها و بدون آب) استفاده می‌شوند، روغن طبیعی پر را از بین برده و باعث کاهش حجم و پف کیسه‌خواب می‌شود.
  • بلند کردن کیسه‌خواب پر زمانی که خیس و پر از آب است
    وزن آب محبوس شده در کیسه‌خواب باعث پاره و باز شدن دوخت‌های داخلی می‌شود.
  • استفاده از ماشین‌های لباس‌شویی درب از بالا
    مکانیسم حرکت پروانه در این نوع از ماشین‌های لباس‌شویی برای شستشوی کیسه‌خواب بیش از حد خشن است.
  • استفاده از کاغذهای خشک‌کن یا نرم‌کننده‌ها
    نرم‌کننده‌های لباس می‌توانند به پارچه‌های بیرونی کیسه‌خواب و حجم پر آسیب برسانند.
  • جمع کردن و گذاشتن کیسه‌خواب مرطوب در کمد یا انبار
    این کار باعث تشکیل کپک و قارچ در کیسه‌خواب شما خواهد شد. تا زمانی که در بعضی از قسمت‌ها می‌توانید توده‌های به‌هم‌چسبیده و غده‌مانند پیدا کنید، هنوز کیسه‌خواب شما بصورت کامل خشک نشده است.

نحوه‌ی شستشوی کیسه‌خواب پر

شستشوی دستی

بهترین راه، استفاده از وان حمام است؛ اما می‌توانید از سینک ظرفشویی نیز استفاده کنید.

  • کیسه‌خواب خود را پشت‌ و رو کرده، آن را در وان قرار دهید و آب گرم را تا جایی که کیسه‌خواب کاملا زیر آب قرار گیرد، باز کنید.
  • به میزان توصیه شده (درج شده روی ظرف محصول) ماده‌ی شوینده‌ی مخصوص کیسه‌خواب پر را به آب اضافه کرده، کیسه‌خواب را به آرامی ورز دهید تا آب و ماده‌ی شوینده بخوبی جذب کیسه‌خواب شوند. در این حالت به هیچ عنوان کیسه‌خواب پر را بلند نکنید.
  • زمانی که احساس کردید کیسه‌خواب شما تمیز شده است، آب وان یا سینک را تخلیه کنید. سپس با دقت هرچه تمام‌تر کیسه‌خواب را لوله کرده تا آب اضافی آن خارج شود.
  • کیسه‌خواب را به آرامی دوباره پشت و رو کرده و به حالت اول برگردانید. آب تمیز را باز کرده و کیسه‌خواب را آنقدر ورز دهید تا کف‌ها کاملا از آن خارج شود.
  • با دقت کیسه‌خواب را دوباره لوله کنید تا آب اضافی آن کاملا تخلیه شود.

شستشو با ماشین لباس‌شویی

  • تمامی زیپ‌ها را ببندید. کیسه‌خواب را پشت و رو کرده و آن را در ماشین لباس‌شویی قرار دهید.
  • برنامه‌ی دور خیلی آرام (برای لباس‌های ظریف) را انتخاب نموده و دما را بیشتر از ۴۰ درجه‌ی سانتی‌گراد تنظیم نکنید. علاوه بر این یک دور اضافه، به برنامه‌ی شستشو اضافه کنید.
  • پس از شستشو، با دقت زیاد کیسه‌خواب را لوله کرده تا آب اضافی آن خارج گردد. قبل از خارج کردن کیسه‌خواب از ماشین لباس‌شویی، خیلی مهم است که تا جای ممکن آب موجود در بافت‌های میانی را تخلیه نمایید.

مرتبا عملکرد ماشین لباس‌شویی را چک کنید؛ چرا که ممکن است بخاطر عدم تعادل وزن، متوقف شده باشد. در صورت بروز این مشکل وزن کیسه‌خواب را بصورت مساوی پخش کرده و شستشو را ادامه دهید.

نحوه‌ی خشک کردن کیسه‌خواب پر

خشک کردن با دستگاه

  • پس از آنکه آب اضافه‌ی کیسه‌خواب را تخلیه کردید، می‌توانید آن را لوله کرده و در دستگاه خشک‌کن قرار دهید.
  • کیسه‌خواب را درون دستگاه خشک‌کن به آرامی پهن کنید طوری که بعد از شروع چرخش، کل سطح داخلی دستگاه را بپوشاند.
  • به همراه کیسه‌خواب، دو عدد توپ تنیس تمیز (یا توپ خشک‌کن) را در ماشین لباس‌شویی قرار دهید. این توپ‌ها به جدا شدن پرهای به‌هم‌چسبیده کمک زیادی می‌کنند.
  • برنامه‌ی دور کُند (برای لباس‌های ظریف) را انتخاب نموده و یک دور کامل، برنامه را اجرا کنید. در این مرحله، نباید از کاغذهای خشک‌کن استفاده کنید.
  • کیسه‌خواب را پشت و رو کرده و دوباره آن را در دستگاه خشک‌کن قرار دهید.
  • مراحل قبل را تا زمانی که از خشک شدن تمام کیسه‌خواب کاملا مطمئن نشده‌اید، تکرار کنید. حتی اگر میزان کمی رطوبت در کیسه‌خواب باقی بماند، می‌تواند موجب تشکیل کپک و قارچ شود. تا زمانی که در بعضی از قسمت‌ها می‌توانید توده‌های به‌هم‌چسبیده و غده‌مانند پیدا کنید، هنوز کیسه‌خواب شما بصورت کامل خشک نشده است.
  • پس از اطمینان از خشک شدن کامل کیسه‌خواب، لازم است قبل از جمع کردن و گذاشتن آن در کمد یا انبار، کیسه‌خواب را برای حداقل ۴۸ ساعت در هوای آزاد پهن کنید.

خشک کردن کیسه‌خواب پر کاری زمان‌بر است. ممکن است برای انجام کامل این کار، لازم باشد ۶ تا ۱۰ بار آن را خشک کنید.

از شستشو و خشک کردن کیسه‌خواب متنفرید؟

اگر علاقه‌ای به شستن و خشک کردن کیسه‌خواب ندارید، بهترین راه‌حل شما استفاده از ملحفه‌های مخصوص کیسه‌خواب است.

ممنون میشم نظرتو بهم بگی...

ایمیلت پیش ما محفوظه... بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *