یک بطری و دو عدد آب گوجه گیلاسی و چند عدد گوجه گیلاسی

۷ خوراکی برای پیشگیری و خلاصی از درد گرفتگی عضلات

اگر نمی‌خواهید روز بعد از تمرین، دچار گرفتگی عضلات شوید؛ گرم کردن، سرد کردن و انجام تمرینات کششی یک اصل مهم است. اما به یاد داشته باشید مواد ریزمغذی نیز نقش بسزایی در این میان برعهده دارند. با ما همراه شوید تا ۷ نوشیدنی و غذا، جهت پیشگیری و خلاصی از درد گرفتگی عضلات، را باهم بررسی کنیم.

منبع: adidas RUNTASTIC

۱. لبو

نوشیدن ۲۵۰ میلی‌لیتر آب لبو، درست بعد از تمرین، می‌تواند تا حد زیادی از درد گرفتگی عضلات جلوگیری کند (NIH). لبو سرشار از آنتی‌اکسیدان و فیتونوترینت (مواد مغذی گیاهی) است. یک اسموتیِ سرخِ لبو، بعد از تمرین، به بازسازی عضلات کمک خواهد کرد.

دو لیوان اسموتی لبو تزئین شده با نی و نعنا همراه با سه قاچ لبو

۲. کافئین

یک شات اسپرسو قبل از شروع تمرین می‌تواند باعث عملکرد بهتر شما در اجرای حرکات ورزشی شود. اما آیا کافئین برای گرفتگی عضلات نیز مفید است؟ تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف کافئین قبل از تمرینات ورزشی باعث کاهش گزارشات درد و گرفتگی عضلات بعد از تمرین می‌شود (NIH).

دانه‌های قهوه و قهوه‌ی پودر شده در مخزن پودر دستگاه اسپرسو

۳. آلبالو

با نوشیدن ۴۲ گرم (1.5oz) آب آلبالو قبل یا بعد از تمرین، دردهای عضلانی خود را کاهش دهید. به لطف خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدان‌های این آب‌میوه، عضلات شما سریع‌تر از قبل بهبود و ریکاوری می‌شوند (NIH).

تعدادی آلبالو و یک تنگ و یک لیوان پر شده از آب آلبالو

۴. زنجبیل

زنجبیل دارای خاصیت ضدالتهابی است. ماده‌ی موثره‌ی جینجرول (gingerol یا گینجرول)، ماده‌ای که در زمان گزیدگی فعال می‌شود، مشابه ماده‌ی موثره موجود در آسپرین عمل می‌کند. اگر به‌طور منظم زنجبیل مصرف کنید، مخصوصا در روزهایی که ورزش می‌کنید، می‌توانید دردهای گرفتگی عضلات خود را کاهش دهید (Journal of Pain).

یک عدد زنجبیل پوست‌کند و چند عدد زنجبیل با پوست همراه با یک قاشق چای‌خوری

۵. آب گوجه‌فرنگی

کاروتنوئیدهای موجود در آب گوجه‌فرنگی می‌توانند از دردهای عضلانی جلوگیری کنند (NIH). بهتر است این نوشیدنی را قبل از شروع ورزش مصرف کنید.

دو عدد گوجه‌فرنگی و یک عدد گوجه فرنگی قاچ شده بعلاوه‌ی یک لوان آب گوجه‌فرنگی تزئین شده با سبزیجات

۶. ماهی

اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی، روند ریکاوری و بهبود عضلات را سرعت می‌بخشند (NIH).

ماهی پخته تزئین شده با سبزیجات و لیمو به‌همراه یک عدد چنگال

به منظور جلوگیری از کمبود اسیدهای چرب امگا ۳، باید مکمل‌ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. امروزه می‌توانید از مکمل‌های غذایی گیاهی که از جلبک‌ها تهیه می‌شوند، استفاده نمایید. این مورد را با پزشک یا متخصص تغذیه‌ی خود درمیان بگذارید.

۷. چای سبز

مواد شیمیایی موجود در چای سبز (پلی‌فنل‌ها)، باعث تحریک گردش خون شده که این امر سبب بازسازی سریع‌تر عضلات می‌گردد (NIH).

یک عدد قوری در حال ریختن چای سبز درون یک فنجان سفید به همراه یک کاسه چای سبز خشک

سخن آخر

اگر تمرینات ورزشی شما سخت و شدید است، از این ۷ ماده‌ی غذایی غافل نشوید؛ اما فراموش نکنید که اگر درد عضلات‌تان زیاد است، می‌بایست حداقل یک روز کامل به آن‌ها استراحت دهید. همچنین می‌توانید در این مدت، برروی یک گروه دیگر از ماهیچه‌ها فعالیت و تمرین داشته باشید؛ چرا که عضلات شما برای ریکاوری به زمان نیاز دارند.

ممنون میشم نظرتو بهم بگی...

ایمیلت پیش ما محفوظه... بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *