راهنمای انتخاب و استفاده‌ی صحیح از کارابین

زمان استفاده از تجهیزات برای صعود یا حمایت، کارابین‌ها نقش یک حلقه‌ی حیاتی را در زنجیره‌ی ایمنی ایفا می‌کنند. اغلب اوقات ایمنی ورزشکار به یک کارابین خاص وابسته است. برای دوری از خطر شکستگی یا باز شدن تصادفی قفل کارابین، لازم است نحوه‌ی انتخاب و استفاده صحیح از کارابین‌ها را بدانیم.

منبع: PETZL

انتخاب صحیح شکل و نوع قفل کارابین

شرکت پتزل کارابین‌های خود را در اشکال مختلف همراه با سیستم‌های قفل متنوع ارائه می‌دهد. ترکیبات مختلفِ شکل و نوع قفل این کارابین‌ها به ورزشکاران این امکان را می‌دهد تا مناسب‌ترین و کارآمدترین امکانات را برای استفاده‌های خاص یا کاربردهای متنوع انتخاب کنند. انتخاب اشتباه کارابین معمولا به معنای کاهش راندمان ویا حتی راحتی استفاده از آن است. همچنین در موارد استثنایی می‌تواند باعث کاهش شدید سطح ایمنی شما شود.

شکل‌های مختلف کارابین

انواع مختلف قفل کارابین

بهترین و مناسب‌ترین روش‌های استفاده از کارابین

یک کارابین به گونه‌ای طراحی شده‌ است که بعد از بستن و قفل کردن ضامن، وزن و سنگینی در راستای محورهای اصلی آن وارد شود. در این حالت کارابین در محکم‌ترین وضعیت خود قرار دارد. اما همه‌ی حالت‌های دیگر، خطر شکستن یا باز شدن اتفاقی ضامن را افزایش داده و در نتیجه برای ورزشکار خطرات زیادی را به همراه خواهد داشت.

۳ اصل مهم در استفاده از کارابین

۱. انتخاب ابزار مناسب
اطمینان پیدا کنید که کارابین انتخابی شما برای موقعیت و محلی که قرار است از آن استفاده کنید، مناسب بوده و با دیگر تجهیزات سازگاری و هماهنگی داشته باشد. همچنین می‌توانید برای استقرار در بهترین موقعیت، از تجهیزات جانبی دیگر بهره ببرید.

۲. موقعیت صحیح کارابین از همان ابتدا
در تمام حالت‌های اتصال کارابین به هارنس، انکر، ابزارهای حمایت یا لنیارد؛ شکل صحیح قرارگیری کارابین را بررسی کرده و از قفل بودن آن اطمینان حاصل کنید.

۳. بررسی مدوام کارابین در هنگام استفاده
کارابین‌ها در هنگام استفاده به جهات مختلف حرکت کرده، تحت کشش طناب هستند، به صخره‌ها گیر می‌کنند و در زمان حرکت، می‌لرزند. به طور منظم کارابین را بررسی نمایید تا در وضعیت خطرناک قرار نگرفته و قفل آن با لرزش باز نشده باشد.

انتخاب صحیح کارابین برای اتصال هارنس به تجهیزات مختلف

براساس شکل، اندازه‌ی دهانه و تعداد دفعات استفاده از کارابین، تجهیزات مختلف با کارابین‌های متفاوتی به هارنس متصل می‌شوند. تصاویر زیر خلاصه‌ی روش‌های پیشنهادیِ انتخاب کارابین مناسب برای اتصال هارنس به تجهیزات دیگر است.

گیری گیری
ورسو و ریورسو
پیرانا
هویت و رک

انتخاب صحیح کارابین برای اتصال به حلقه طناب، لنیارد، قرقره و…

اما در مسیرهای آهن‌کوب (via ferrata)، کشیدن طناب ثابت در غارنوردی و همچنین در محل اتصال به انکر زمانی که برای مدت طولانی امکان بررسی کارابین‌ها وجود ندارد، وضعیت بسیار متفاوت است. تصاویر زیر خلاصه‌ی روش‌های پیشنهادیِ انتخاب کارابین مناسب برای چنین حالت‌هایی است.

ممنون میشم نظرتو بهم بگی...

ایمیلت پیش ما محفوظه... بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *